Jultomten och Svennis

Min syster och jag har lite olika plugg-metoder, och dagen till ära har jag tagit del av hennes när hon hjälpt mig med organisationsteori, närmare bestämt att lära mig Mintzbergs ledarroller.
Nu ska vi se om jag minns ordentligt:


Vi har de interpersonella rollerna, där ledaren har 3 roller i form av Kungen, Svennis och ...hm... PR-agenten!

Kungen=Toppfigur

Svennis=Anföraren, dvs coach som ska vägleda och ge motivation

PR-agenten=Förbindelseled, sköter relationerna med aktörer utanför organisationen


Sedan kommer informationsrollerna; Ture Sventon, Propagandaministern och Birgitta Dahl.

Ture Sventon=Informationssökare och -mottagare

Propagandaministern=Informationssorterare och -spridare

Birgitta Dahl=Tal(es)mannen, haha!


Vidare har vi beslutsrollerna i form av Kamprad, FN, Jultomten och Wallenberg.

Kamprad=Initiativtagare

FN=Krislösare

Jultomten=Resursfördelare

Wallenberg=Förhandlare



Se där!
Risken är nu bara att jag glömmer de riktiga benämningarna på tentan. Men huvudsaken är väll att jag ger en korrekt beskrivning av rollerna, om jag sedan kallar dem Kungen och Ture Sventon är väl oväsentligt?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0