Fuck you, Lööööv Bus

Jag hatar att åka buss. Då menar jag landsvägslinjerna, och idag särskillt Jönköpingsbussen nr 14.
Min mor tycker jag är larvig. Eller kanske lat.
Det är så praktiskt och miljövänligt med buss, tycker hon.
Men inte har mina föräldrar börjat åka buss nu när de bor så bra! Då kan man ju undra varför???
Men jag, som tillbringat en timme om dagen, minst fem dagar i veckan i 5 1/2 år, och försökt få tiden att gå i väntan på bussen i ännu fler timmar, har en aning om varför.

1. Kostnaden. Faktum är att det oftast (har nu mina busshållplatser som referens) kostar mer att åka buss till stan, än att betala bensin för samma sträcka! Är man två också så är det ju inget snack om saken.

2. Få bussar. Här i Jönköping går det faktiskt nästan en buss i timmen till skillnad från fem bussar per dag i Nyköping, och på vardagar ända till tio på kvällen istället för sex, så det är ganska lyxigt för att vara lansvägsbuss. Men är man van vid att kunna ta bilen när andan faller på,  inte vara rädd att bussen och inte behöva gå till hållplatsen, då känns det nog inte så lyxigt...

3. Snusk. Lantisarna tvingas åka i 2:a klassens bussar; ålderstigna, smutsiga och med dålig ventilation. Och då tvingas de ändå spenderar mycket mer tid på bussen än passagerarna på stadsbussarna! Bläääääääää!

4.De kommer inte. Det här kan vara en egenhet som bara Jönköping har, men vissa bussar, som finns med i tabellen, finns inte i verkligheten! För stadsbussar gäller det motsatta, det dyker upp bussar på nätterna som inte finns med i tabellen!
Pga det tidigare tillbringade jag 40 min i garaget i Råslätt ikväll. Man vill inte vara ensam i Råslätt på kvällen. Definitivt inte i ett underjordiskt garage! För en gångs skull blev jag glad över att se partybusschauffören när bussen kom. Lite vänlighet var precis vad jag behövde, till och med läskig sådan.

Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0