PMS-monster

Jag surfade omkring och hamnade på svts hemsida imorse, och hittade ett program om mens och PMS. Alltid intressant för någon som kommer från en familj med PMS-monster-gener...

//svtplay.se/v/1511103/dr_asa/del_3_av_8

Det var kanske inte det mest upplysande programmet någonsin, eller snarare, I've heard it all before...
Visst är det bra med de behandlingar som finns, men jag undrar fortfarande varför??? Det kan väl inte vara meningen att kvinnor en gång i månaden ska ha lust att ta livet av sig själv och sin omgivning? Eller som en del, ha så ont att man spyr?
Å andra sidan är det  kanske helt naturligt, felet kanske ligger i att vi inte får ha dåliga dagar nuförtiden, man måste alltid vara på topp och prestera.
Men för att komma till det som fångade mitt intresse; Dr Åsa intervjuade en forskare om hur man såg på, och hanterade, mens förr i tiden. Fram till 1800-talet var det tex helt ok att fläcka ner lite, man kunde göra egna bindor eller knyta ihop sin kjol, men det var inget att skämmas för om det droppade lite! Dessutom ansågs mensblodet ha läkande krafter på sår och bölder. Jag läste förresten en bok för något år sedan av en kvinna som vandrat i Australien med en grupp aborginer (fast jag är inte övertygad om att historien är helt sann, den är lite för fantastisk...), men även de använde mensblod för läkning av sår..

En av de intervjuade läkarna påpekade att det, som vanligt när det gäller kvinnliga problem, inte finns mycket forskning och kunskap i ämnet. Det fick mig att ångra lite att jag inte sökte till läkar-linjen istället för väg och vatten, då hade jag verkligen kunnat göra något viktigt!

Men, men, som det är nu känns hela mens- och pms-grejen väldigt orättvis, och jag anser att mensskydd ska vara gratis. Och förresten, värktabletter och läkemedel mot pms-besvär får också räknas in där!



Kommentarer
Postat av: Disa

jag håller med dig!!! give me some tampongs!!! hahahaha.. vad händer ikväll förresten?

2009-05-01 @ 14:13:53
URL: http://disadanevad.blogg.se/
Postat av: Sigrid

för att inte tala om betalda lediga pms-dagar att ta ut när man behöver!

2009-05-02 @ 05:40:05
URL: http://dirgis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0