Smart regel för att spara pengar (samt göra livet lite enklare):

Handla inte mer mat är du lätt kan forsla hem medelst cykel!

Det har jag gjort idag, och det tyckte inte jag var kul!
Som vanligt gjorde jag min veckohandling på Willys i Råslätt, eftersom jag ändå befinner mig där på tisdagar.
Just idag hade jag inte med mig ryggsäck och tygkasse, som jag annars väldigt förutseende brukar ta med mig, så Willys inte så hållbara plastpåsar fick duga.
Eftersom jag insåg att bara en kasse skulle få plats i cykelkorgenmedan den andra skulle få hänga på styret, packade jag den första tyngst.
Väl ute vid cykeln insåg jag att den "lätta" kassen var ganska tung den med, och att oddsen att den skulle klara sig välbehållen faktiskt var större på pakethållaren än hängandes (Och då kan jag inte påstå att oddsen att den skulle sitta kvar på pakethållaren verkade särskillt stora...)...

Iallafall lyckades jag gillra fast kassen någorlunda ordentligt och gav mig försiktigt iväg, med hjärtat i halsgropen så fort jag hörde något från pakethållaren.
Ungefär halvvägs hem upptäckte jag något annat, MYCKET oroande: Cykelkorgen knarrade och for omkring mer än en cykelkorg borde göra...
Som ni förstår var kassen där fram väldigt tung, men det var inte mitt fel!
På Willys får man nämligen inte vara måttlig. Vill man köpa lite vitkål, då får man minnsann köpa ett helt vitkålshuvud. Vill man köpa havregryn ligger den minsta påsen på 1,5 kg, såvida man inte vill köpa ekologiskt, vilket man i och för sig vill men inte har råd med.
Så det tillsammans med några liter mjölk och yoghurt vägde nog en hel del.

Men vad skulle jag göra? Jag fortsatte cykla och höll tummarna för att korgen skulle hålla. Det var inte jättekul att cykla över campus med risken att få stå där med krossat vitkålshuvud och äggröra vid fötterna, men den vägen är lite snabbare...

Tillslut kom jag hem iallafall, med alla varor välbehållna och cykelkorgen lite lös men i övrigt välmående.
Slutet gott allting gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0