Jag tappar bort mitt språk!


Ibland kommer jag på mig själv med att tala småländska. Inte överdrivet med r:en och allt, men med småländsk melodi. Det värsta av allt är dock när jag inte kommer ihåg hur jag uttalar vissa ord,
vart jag ska lägga betoningen!

Årsta till exempel, hur ska det uttalas?
Jag kan ju gissa;
eftersom jag envisas med att uttala Barnarp som bArnarp istället för bArnArp,
borde Årsta uttalas Årsta och inte ÅrstA.
Å andra sidan uttalas brännboll som brÄnnbOll i Stockholm, till skillnad från i Nyköping där man säger brÄnnboll,
så då kanske man säger ÅrstA också?

Det här är som ni ser väldigt allvarligt!
Småländskan är som en parasit som tar över kroppen om man inte aktar sig.
Jag borde fly medan tid är, men istället har jag två och ett halvt år till inplanerade.
Hur ska detta sluta?

(-Och där har vi det igen... I normala fall skulle jag använda orden "det här" och inte "detta"!)

Kommentarer
Postat av: Sigrid

helt klart ÅÅÅrsta.. men jag har också börjat använda detta istället för dethär..fjantigt!!

2010-01-29 @ 16:00:24
URL: http://dirgis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0